Gå til innhold

Nyhet! SmartDelay+

Lounge hvis flyet ditt blir forsinket

Med NITO Reiseforsikring får du nå gratis tilgang til flyplasslounge med tjenesten SmartDelay+ dersom flyet ditt blir forsinket i mer enn en time.

Fornøyd mann sitter i flyplasslounge. Foto: Shutterstock Fornøyd mann sitter i flyplasslounge. Foto: Shutterstock

Få hjelp til å kreve kompensasjon ved forsinkelse

AirHelp er et selskap som spesialiserer seg på å gi deg utbetalingen du har juridisk krav på hvis flyet ditt er forsinket.

 

Ved flyforsinkelser kan du kreve kompensasjon i henhold til Flykompensasjonsforskriften EC 261/2004. Blir flyet mer enn tre timer forsinket, kan kompensasjonen bli opp til 600 euro.

 

AirHelp tar en serviceavgift som utgjør 35 prosent av den totale kompensasjonen. Ønsker du å bruke AirHelp, velger du dette når du registrerer reisen din hos SmartDelay+.

Kvinne som bruker smarttelefon mens hun venter på et fly. Foto: Getty

Spørsmål og svar

Hvordan registrere jeg reisen min?

Reisen registrerer du på nettsiden til SmartDelay+. Du må også ha et kodeord som du finner på NITO Min side.

Må man være i familie for å få lounge?

Nei, det holder at dere er i samme reisefølge.

Må alle i reisefølget registreres?

Ja! Alle reisende må registreres, inkludert barn over 2 år. 

Gjelder SmartDelay+ på forretningsreiser?

Ja, dekningen gjelder både fritids- og forretningsreiser.

Jeg reiser med charter, gjelder tjenesten da?

SmartDelay+ gjelder hos alle flyselskap som gir oppdatert informasjon om forsinkelser. Noen charterselskap som bl.a. TUI, Apollo og Ving gir ikke denne informasjonen, og du vil derfor ikke få registrert disse flyvningene hos SmartDelay+.

Når må jeg registrere reisen?

Du må registrere reisen minimum to timer før planlagt avreise. Vi anbefaler at du registrer reisen straks du har bestilt og mottatt bekreftelse på flyreisen.

Hva om loungen er stengt?

Dersom loungen er stengt, anbefaler vi at du sjekker om det er andre lounger i LoungeKey-nettverket tilgjengelig på flyplassen. Oversikt over tilgjengelige lounger ligger på registreringssiden. Loungekupongene har en gyldighet på tre måneder, så du kan fritt benytte den på en senere reise eller en mellomlanding.

Kan jeg velge mellom lounge eller utbetaling?

Nei. Dersom flyplassen har lounge, kan du ikke få utbetaling.

Hvordan fungerer utbetaling dersom flyplassen ikke har lounge?

Du vil få en kontantutbetaling på 40 euro per person via PayPal. Hele beløpet sendes til den som har registrert reisen.

Jeg vil klage, hva gjør jeg?

Send e-post til: . Klagen skal skriftlig begrunnes og definere flightnummer, navn på avreisested, flyplass og dato for flyvning.

Hva gjør jeg ved systemfeil/nedetid på løsningen?

Spørsmål rundt nedetid/systemfeil kan rettes både til (10:00–14:00) og til 24/7-tjenesten +44 203 725 1601 (engelsk).

Hva er AirHelp?

AirHelp er et selskap som spesialiserer seg på å gi deg kompensasjonen du har juridisk krav på fra flyselskapet, hvis flyet ditt er forsinket.

AirHelp har den mest pålitelige samlingen av informasjon om flyvninger i verden. Det er denne informasjonen som brukes til å sjekke om du har krav på kompensasjon.

Ved forsinkelse vil AirHelp automatisk sende inn et krav for deg og kontakte deg om du har krav på kompensasjon.

Koster det noe å bruke AirHelp?

AirHelp tar en serviceavgift som utgjør 35 prosent av den totale kompensasjonen.

Må jeg bruke AirHelp?

Nei, det er frivillig å bruke. Ønsker du å benytte AirHelp, velger du dette når du registrerer din flyvning hos SmartDelay+.