Her kan du lese Siw Tyldum (sjefsingeniør og tillitsvalgt i Statens Vegvesen) sine fem råd for køkjøring og unngå å bidra til skadestatistikken.
Fem tips til en tryggere tur
- Ha minst tre sekunders avstand til bilen foran. Du kan sjekke dette ved å telle ett tusen-og-en, ett tusen-og-to, ett tusen-og-tre. Begynn å telle når bilen foran for eksempel passerer en stolpe.
- Husk spesielt vikepliktsregelen, og vær oppmerksom på fletting på motorvei.
- Når du skal inn på motorvei, vær oppmerksom på vikeplikt og fletting.
- Før feltskifte sjekker du speil og blindsone.
- Følg med på trafikken foran og bak deg. Vær en oppmerksom sjåfør, planlegg dine handlinger i god tid.
NITO-medlemmer har gode medlemsfordeler på bil
Tilpass farten og hold avstand
God samhandling i trafikken kjenner nok mange igjen fra kjøreopplæringen. Siw Tyldum (bildet), som er hovedtillitsvalgt i Statens vegvesen, påpeker at dette er nøkkelen til effektiv og sikker kjøring.
Tyldum jobber i dag som sjefsingeniør, men har også lang erfaring som sensor for oppkjøring til lappen.
- Det er med bilkjøring som alt mulig annet: Samhandling og godt samarbeid er viktig. Du skal tilpasse farten og holde avstand, slik at du bidrar til flyt og smidighet i trafikken. De som skal inn på veien må få mulighet til det, skifte felt og så videre.
Uten godt samarbeid vil trafikken gå tregere og uten god flyt. Tipsene til en enklere og sikrere hverdag er derfor:
- Jeg tror alle har irritert seg over å miste luker når man skal inn i et kryss, fordi noen har blinket veldig sent eller ikke brydd seg om å blinke i det hele tatt.
- Vær samarbeidsvillig, gi tydelig tegn til hva du skal foreta deg. Konsekvensene ved å ikke gjøre dette blir dårlig avvikling. Folk blir stående og smidigheten faller bort. Med det resultatet at køene blir lengre og lengre, sier hun.
- Reisen tar lengre tid for både deg og de andre på veien i trafikken.
Hun poengterer at det er summen av det å være fokusert, samhandling, ha en tydelig atferd gjennom bruk av tegn/blinklys, plassering og fartstilpasning er avgjørende.
- Fart kombinert med avstand gjør det mulig å få en smidig avvikling ved at det er mulig å skifte felt og kjøre inn på vei. I tillegg er det selvsagt viktig at man både er uthvilt, edru og oppmerksom på medisinbruk, sier Tyldum.
Unngå aggressiv kjørestil
Blir man først stresset i trafikken, kan det få mange konsekvenser, mener Tyldum. Hun tror at det er viktig å tenke på kjøreturen som en del av opplevelsen og ikke en transportetappe for å komme seg dit.
- Vi ser at når folk får en aggressiv kjørestil, ligger de nært bilen foran. Det kan i tillegg gå litt fort, og marginene er små. På vanlig landeveiskjøring kjører man ca. 25 meter i sekundet. Da skal det ikke mye til før det skjer noe, forteller Tyldum og viser til at reaksjonstiden når man kjører bil er ca. ett sekund.
- Da er de første 25 meterne gått før man får reagert på en situasjon. Det å ta det med ro og kjøre fornuftig er veldig, veldig viktig, påpeker hun.
Skader for milliarder
I 2023 var det krevende kjøreforhold både i starten og slutten av året med mye glatt og skriftende føreforhold. Erstatningene på person-/varebil er 18,1 milliarder kroner i 2023, ifølge Finans Norge.
Desember, januar og februar er de månedene det er registreres flest påkjørsler bakfra i Norge.
Vært uheldig?
Som NITO-medlem har du gode vilkår og priser på bilforsikring. Nå får du 70 prosent startbonus på NITO Bilforsikring. Har du NITO Bilforsikring Ekstra får du også ubegrenset forsikringssum og slipper bonustap på parkeringsskade