I Oslo kommune er hovedregelen at lønnsoppgjøret gis som tillegg bestemt sentralt. I år var dette tillegget på 3,7 prosent (minimum kr 20.000) fra 1. mai. Dette tillegget får alle ansatte i Oslo kommune.

I 2024 er det i tillegg satt av en lokal pott på 1,4 prosent til lokale forhandlinger. Denne fordeles gjennom forhandlinger mellom tillitsvalgte og ledelsen i hver enkelt virksomhet/etat. Tillegg gitt i lokale forhandlinger har virkning fra 1. juni. De lokale forhandlingene skal være ferdige innen 31. oktober. 

I lokale forhandlinger er det partene lokalt som avtaler hvordan de legger opp forhandlingene. Det kan dermed være ulike frister for innsending av krav og hvor kravet skal sendes i de ulike virksomhetene i Oslo kommune. Ta kontakt med din lokale tillitsvalgte for å høre hvordan det gjøres der du jobber.

Les mer om lønn i Oslo kommune

Må jeg sende inn krav til lokale forhandlinger?

I lokale forhandlinger kan begge parter fremme krav. Hvis du ønsker å være med i vurderingen i lokale forhandlinger, anbefaler vi at du sender inn et lønnskrav.

Du kan bruke dette skjemaet: Lønnskravskjema lokale forhandlinger Oslo kommune.docx

Hva kan jeg bruke som argumenter når jeg ber om høyere lønn?

Har du ytt ekstra, tatt på deg mer ansvar, kan vise til konkrete resultater eller tilegnet deg mer kompetanse? Alt dette er argumenter du kan bruke i et lønnskrav. Synliggjør hvordan jobben du gjør betyr en forskjell for arbeidsgiver. 

I tariffavtalen for Oslo kommune (også kalt dokument 25) står det hva som vektlegges når lønn skal fastsettes i punkt 1.3.2:

  • A. Arbeids- og ansvarsområde
    Kriteriet relaterer seg til arbeidets innhold i forhold til oppgaver, ansvar, kompleksitet og arbeidsforhold, herunder ansvar for mennesker og materielle verdier. Vesentlige endringer (ut over det påregnelige) av arbeids- og ansvarsområdet vurderes.

  • B. Ledelsesansvar
    Kriteriet omfatter alle former for ledelsesansvar/lederoppgaver, og vil i hovedsak relateres til omfang, mennesker, økonomi, fag og materielle forhold.

  • C. Kompetanse
    Kriteriet omfatter den samlede kompetanse (formal- og realkompetanse) som er relevant for å utføre arbeidet. Endring av kompetansekravene og/eller kompetanseutvikling vurderes.

  • D. Mål og resultat
    Kriteriet gjelder krav til tjenestens kvalitet og grad av mål- og resultatoppnåelse i forhold til tilgjengelige ressurser på alle nivåer i organisasjonen, herunder gjennomføring og utvikling av arbeidet.

  • E. Rekruttere og beholde
    Kriteriet kan brukes som virkemiddel for å beholde kvalifisert, motivert og stabil arbeidskraft, samt for å rekruttere nye medarbeidere til kommunen

Kriteriene kan brukes både hver for seg og sammen. Så tenk gjennom hva du har bidratt med siste året og hvilken utvikling det har vært i din stilling, og bruk dette i lønnskravet.

Hvor skal jeg sende lønnskravet?

Det avtales lokalt om lønnskravene skal sendes via din leder eller via tillitsvalgt. Dermed vil dette kunne variere fra virksomhet til virksomhet. Ta kontakt med din lokale NITO-tillitsvalgt for å høre hvordan det skal gjøres der du jobber.

Har du ikke tillitsvalgt der du jobber?

Jobber du i en virksomhet i Oslo kommune hvor NITO ikke har tillitsvalgte og bedriftsgruppe kan enten

  • en av de andre Akademiker-foreningene lokalt forhandle for deg
  • eller så kan NITOs hovedtillitsvalgt i Oslo kommune forhandle

Uansett finner vi en løsning med noen som forhandler for deg. Dersom du trenger hjelp til å løse dette, ta kontakt med sekretariatet

Gi din leder argumentene for hvorfor du fortjener høyere lønn – bruk lønnssamtalen

I tillegg til å sende inn krav til de lokale forhandlingene, ber du din nærmeste leder om en lønnssamtale. Lønnssamtalen er en forventningsavklaring om din lønnsutvikling. Her gir du din leder de gode argumentene hun kan ta med seg videre for hvorfor nettopp du fortjener høyere lønn.

Lær mer om hva som er viktig når du har lønnssamtale