Gå til innhold
< Kurs og arrangementer

Ny som leder

Har du nylig gått fra fagekspert til leder? Eller er du kanskje på vei inn i din første lederrolle? Dette to dagers kurset gir deg konkrete tips og gode strategier til lederhverdagen.

Registration Details

Log in and you don't have to fill in all your personal information

Log in

Personal information

Loading

Adress not found. Enter the missing information

Is the information correct? If not, update in form

Loading

Employer

Loading

We do not know this employer, please enter the address below

Loading

Send invoice to

Other address

Loading




* required field

Et praktisk rettet kurs

Du får møte andre nye ledere og det blir rom for både erfaringsdeling og viktig refleksjonsarbeid i gruppen. I kurset belyses alt fra god selvledelse til hvordan få andre med på laget, og du får nyttige tips og aktuelle strategier som du kan implementere umiddelbart etter kurset. 

Deg i lederrollen

Den første dagen handler om deg i lederrollen. Hvordan er det egentlig å gå fra å være medarbeider til leder? Hva er de vanligste utfordringene og hvilke fallgruver kan det være greit å styre unna? Det vil jobbes med selvinnsikt, betydningen av å forstå hvilken effekt du har på andre, og det vil være et fokus på hvordan du skaper en effektiv lederhverdag der du får tid til det som virkelig betyr noe.

Lederkommunikasjon og relasjoner

Den andre dagen handler om lederkommunikasjon og relasjoner. Kommunikasjon vil være det viktigste verktøyet du har når du skal lede andre, og ledere som lykkes i sin rolle har virkelig knekt denne koden.

Kommunikasjon er nøkkelen til å få med folk på laget og helt avgjørende for å bygge tillit og psykologisk trygghet i gruppen. Denne dagen gir deg viktig bevissthet rundt kommunikasjon som lederverktøy og hvordan god kommunikasjon kan hjelpe deg til å bli en bedre leder.

Programinnhold: Ny som leder

Dag 1

09:00-10:00: Introduksjon til lederfaget

  • Velkommen og bli-kjent med deltakerne
  • Lederutfordringer fra din hverdag

10:15-11.30: Overgangen fra kollega til leder

  • Hva er vanlige utfordringer for nye ledere
  • Slik lykkes du med overgangen til ny rolle

11:30-12:30: Lunsj

12:30-13:30: Lederrollen og lederfaget

  • Perspektiver på ledelse og din lederidentitet
  • Grunnleggende ferdigheter for godt lederskap

13:45-14:45: Mål og rolleforståelse

  • Forstå hva som er viktigst i din lederrolle
  • Hvordan prioriterer du tiden din

15:00-16:00: Selvledelse og time management

  • Eisenhower Priority Matrix
  • Hvordan prioritere godt i en hektisk hverdag

Dag 2

09:00-10:00: Medarbeiderreisen

  • Nyansettelser, hvordan gi de ansatte en god start
  • Læring og medarbeiderutvikling

10:15-11:30: Casearbeid i grupper

  • Dilemmatrening med aktuelle case fra lederhverdagen
  • Hvordan håndtere problemer i teamet

11.30-12.30: Lunsj

12:30 - 13:30: Oppsummering fra casearbeid

  • Tillitsbasert ledelse
  • Tips til den vanskelige samtalen

13:45-14:45: Relasjoner og tilhørighet

  • Hva du bør vite om medarbeidersamtaler
  • Hvordan skape et godt arbeidsmiljø

15:00-16:00: Effektiv lederkommunikasjon

  • Hvordan kommunisere for å få den effekten du ønsker
  • Oppsummering og læringspunkter fra kurset

Hos NITO får du kursbevis

Du vil få et kursbevis etter kurset som beskriver sentrale temaer og læringsmål.

Frida Basma

Frida Basma

Rådgiver