- Vi har vært til stede på Facebook siden 2013, og Instagram siden 2019, sier Renate Rogstad. Hun er fagbioingeniør ved seksjon for Transfusjonsmedisin ved Sykehuset Østfold.
- Vi har noen år med erfaring, og har en jevn tilstrømming av nye følgere. Hun forteller at Blodbanken reklamerer for sine sosiale medier til nye givere, både når de svarer på e-post og med plakater på alle tappestasjonene.
Tilstedeværelse er viktig
- Det er viktig å være regelmessig til stede, mener Rogstad. Vi legger ikke ut innhold alt for ofte, men heller ikke for sjeldent. Ved å ha god variasjon i typen informasjon som legges ut, blir det heller ikke for kjedelig.
- Vi satser på innhold som har en blanding av litt humor, teori, blodgivere som tappes og generell informasjon.
Konkurranser gir aktivitet
- Det som gir oss mest aktivitet, er konkurransene vi holder.
- Det gir oss mange likes, kommentarer og noen nye følgere, og bidrar til å opprettholde synligheten. Rogstad forteller at Blodbanken har fire konkurranser hvert år, og at disse legges til påsken, blodgiverdagen, Halloween og jul.
- En del av våre givere følger oss på sosiale medier, og dette kan vi utnytte ved behov. Vi legger ut informasjon når vi trenger blod, og da er det erfaringsmessig mange givere som tar kontakt.
Fortsatt mer å gå på
- Selv om flere av våre givere følger oss, er det fortsatt en del å nå ut til, forteller hun. I en undersøkelse vi utførte høsten 2022, svarte 67 prosent av giverne våre at de ikke følger oss på sosiale medier, og om lag 80 prosent av de som følger oss er kvinner.
- Vårt videre fokus er å få flere blodgivere, spesielt de mannlige, til å følge oss. Sosiale medier er en fin måte å nå raskt ut med informasjon til mange når vi trenger det, avslutter Rogstad.