NITO jobber kontinuerlig med å sikre et helhetlig og godt tilbud til våre medlemmer. Etter at Danica Pensjon ble kjøpt av Storebrand, valgte NITO å gjennomføre en ny vurdering og evaluering av medlemstilbudet på pensjon og sparing.

Etter en omfattende prosess falt valget på Nordea Liv. Dermed blir bank- og pensjonstjenester til NITO medlemmer fra 1. oktober samlet hos en og samme leverandør – Nordea.

Bank- og pensjonstjenester samlet hos Nordea

En samlet tjeneste hos Nordea vil gi deg som medlem tilgang til individuell rådgivning, basert på egen økonomi og sparemål.

Tilbudet fra Nordea er tilpasset NITOs medlemmer og skal sikre at du som NITO medlem vil kunne få en samlet oversikt over din økonomi og konkurransedyktige betingelser på både banktjenester og pensjonssparing.

Vil du vite mer om det nye pensjonstilbudet fra Nordea?

Da kan du allerede nå registrere deg for å bli kontaktet av Nordea for en uforpliktende gjennomgang så snart tilbudet er klart 1. oktober.

Registrer din interesse på nordea.no

Dette må du vite om flyttingen

NITO-medlemmer som har NITO Egen Pensjonskonto eller pensjonskapitalbevis i Storebrand, mottar et brev rundt 20. august 2024, med informasjon om overføringen. Selve overføringen vil skje i perioden 21. september til 1. oktober 2024.

Overføringen til Nordea Liv skjer automatisk, og du trenger ikke å foreta deg noe.

Når overføringen er gjennomført vil du motta mer informasjon fra Nordea Liv. Du får full oversikt over pensjonen din i pensjonsappen Nordea Boost. Her får du også blant annet mulighet til å bestille personlig rådgivning.

Vanlige spørsmål

Kan jeg beholde min Egen pensjonskonto og mine pensjonskapitalbevis i Storebrand?

Du står fritt til å velge den pensjonsleverandøren du selv ønsker, og kan når som helst flytte din pensjonssparing til selvvalgt leverandør.

Det betyr at dersom du ønsker å velge en annen leverandør enn NITOs samarbeidspartner, kan du til enhver tid kontakte den leverandøren du foretrekker, og få hjelp til flytting.

Hva blir forvaltnings- og administrasjonskostnadene etter flyttingen til Nordea Liv?

NITOs formål med å etablere NITO Egen Pensjonskonto er å sikre medlemmene tilgang til konkurransedyktige betingelser på et viktig lønnsgode, nemlig pensjonssparing.

Egen Pensjonskonto (EPK)

Forvaltningskostnad på investeringsprofilene

Administrasjonskostnad

  Medlem i NITO Ikke medlem i NITO Medlem i NITO Ikke medlem i NITO
Aktiva Bedrift Valutasikret 0,39 % 0,59 % 0,00 % 0,20 %
Nordea Liv Bærekraft Valutasikret 0,39 % 0,59 % 0,00 % 0,20 %
Nordea Liv Indeksforvaltning Valutasikret 0,18 % 0,19 % 0,00 % 0,20 %
Nordea Liv Indeksforvaltning 0,18 % 0,19 % 0,00 % 0,20 %

 

Pensjonskapitalbevis (PKB)

Forvaltningskostnad på investeringsprofilene

Administrasjonskostnad

  Medlem i NITO Ikke medlem i NITO Medlem i NITO Ikke medlem i NITO
Aktiva Bedrift Valutasikret 0,39 % 0,49 %-1,29 % 0,00 % 0,75 %, maks 0,5 % av G
Nordea Liv Bærekraft Valutasikret 0,39 % 0,49 - 1,29 % 0,00 % 0,75 %, maks 0,5 % av G
Nordea Liv Indeksforvaltning Valutasikret 0,18 % 0,30 % 0,00 % 0,75 %, maks 0,5 % av G
Nordea Liv Indeksforvaltning 0,18 % 0,30 % 0,00 % 0,75 %, maks 0,5 % av G

Hva skjer med de andre spareproduktene som var omfattet av NITOs avtale med Storebrand?

Noen NITO-medlemmer har opprettet ekstra pensjonssparing (IPS og fondskonto) i Storebrand (tidligere Danica).

Disse spareproduktene vil ikke bli omfattet av avtalen med Nordea Liv og blir dermed værende i Storebrand.

Det vil selvfølgelig være mulig å opprette IPS og fondskonto i Nordea Liv, med de fondsvalgene og ordinære prisene som Nordea tilbyr.

Flere spørsmål og svar

Hvor finner jeg informasjon om mine avtaler?

Fram til avtalene dine er overført til Nordea Liv, finner du oversikten over avtalene ved å logge deg inn på storebrand.no eller mobilløsningen Mine Penger.

Når avtalene er overført, kan du logge deg inn på nordealiv.no eller appen Nordea Boost.

Hvilke fond plasseres pensjonsavtalene mine i?

Du vil få skriftlig informasjon om dette fra Nordea Liv. Du kan selv når som helst endre fondsvalget eller profilvalget.

Vil jeg få mulighet til rådgivning hos Nordea Liv?

Ja, via appen Nordea Boost kan du bestille personlig rådgivning eller kontakte banken direkte.

Hva er fristen for reservasjon mot flytting og hvordan gjør jeg det?

Du har mulighet til å reservere deg mot denne overføringen innen 20. september ved å kontakte Storebrand sitt kundesenter på telefon 22 31 17 00.

Jeg har en Ekstrapensjon i Storebrand. Blir den også flyttet til Nordea Liv?

Nei, din Ekstrapensjon blir værende i Storebrand.

Vil det være mulig å opprette ny avtale om IPS eller Fondskonto (tilsvarende Ekstrapensjon i Storebrand) i Nordea Liv?

Ja, det vil være mulig, med de fondsløsningene og prisene som Nordea Liv tilbyr til alle kunder.

Jeg har ikke NITO Egen Pensjonskonto eller pensjonskapitalbevis til forvaltning med NITOs betingelser. Når kan jeg benytte meg av medlemstilbudet?

Du kan benytte deg av medlemstilbudet fra og med 1. oktober. For å sikre en god overføring av avtalen, vil det fra i dag og fram til 1. oktober dessverre ikke være mulig å etablere eller flytte din pensjonssparing, verken hos Storebrand eller Nordea Liv.

Les mer om vårt medlemstilbud på pensjonssparing