NITO representerer 110.000 potensielle varslere og ser det som kritisk å beskytte dem som våger å si ifra om uholdbare forhold på arbeidsplassen, sier Mariann Næss, advokat i NITO.
Debatten bør handle om å styrke ytringskulturen på arbeidsplassen, ikke svekke vernet til de som tør å varsle.
De som ønsker å fjerne varslingsreglene fra arbeidsmiljøloven, hevder at bestemmelsene blir misbrukt av misfornøyde ansatte, og at antallet varsler har økt, sier hun.
- De påstår at varslingssystemet påfører arbeidsgivere store kostnader og eskalerer konflikter i stedet for å fremme dialog.
Ikke flere varsler
Fafo-tall tilbakeviser disse påstandene. Det er ikke flere som varsler i dag enn for 10–12 år siden, og antallet arbeidsmiljøvarsler har ikke steget, opplyser Marianne Kjellsen, advokat i NITO.
- Varslingsreglene er laget for å beskytte de få som tør å si ifra, og sikre et trygt ytringsklima på arbeidsplassen, påpeker hun.
Krever ikke dyre granskinger
Loven krever ikke dyre granskninger, kun at arbeidsgivere foretar en forsvarlig undersøkelse basert på sakens alvor. Arbeidsgivere er ansvarlige for å avgjøre om en sak er et varsel eller ikke – ikke de ansatte, sier Mariann Næss.
Kjellsen og Næss påpeker at det er praktiseringen av varslingsreglene som er problemet, ikke reglene selv. Arbeidsgivere må ha kompetanse til å håndtere varsler riktig og profesjonelt. Mange konflikter kunne vært løst tidlig dersom arbeidsgivere tok grep, i stedet for at de utvikler seg til alvorlige varslingssaker.
Trenger kompetanse
- Fafo-sjef Sissel Trygstad har uttalt at det virkelige problemet er de som ikke tør å varsle, ofte av frykt for represalier. Dersom varslingsvernet svekkes, vil færre tørre å si fra, og konsekvensene for arbeidsmiljøet og samfunnet vil bli langt mer alvorlige enn kostnadene ved advokathjelp, sier Kjellsen.
- Debatten bør handle om å styrke ytringskulturen på arbeidsplassen, ikke svekke vernet til de som tør å varsle. Kompetansebygging og gode, konkrete rutiner er avgjørende for å sikre et trygt arbeidsmiljø, sier Næss.